Prethodno je ovaj proces mogao biti naporan i birokratski, ali s novim Zakonom o nadmetanju , koji je stupio na snagu 2021. godine, izravna kupnja u elektroničkom obliku pojavljuje se kao rješenje koje obećava.
Izravna nabava je agilan i učinkovit alat koji javnom sektoru omogućuje kupnju dobara, usluga ili čak izvođenje radova bez potrebe za provođenjem formalnog postupka nadmetanja, sve dok ispunjava zahtjeve utvrđene zakonodavstvom.
Također valja reći da izravna kupnja u digitalnom formatu sa sobom nosi transformativni potencijal, pojednostavljivanjem procesa, uz osiguravanje transparentnosti i kontrole javne potrošnje.
Jedna od velikih novosti novog zakona o nadmetanju je povećanje maksimalnih vrijednosti za izuzeće od nadmetanja za njegovu upotrebu: 119.812,02 R$ za inženjerske radove i usluge i 59.906,02 R$ za ostale usluge i kupnje. Imajući na umu da se ove vrijednosti ažuriraju svakog 1. siječnja dekretom .
Ova promjena sama po sebi predstavlja veliku uštedu vremena i resursa za javnu upravu, jer omogućuje stjecanje malih iznosa na brži i manje birokratski način.
Nadalje, izravna kupnja igra temeljnu ulogu u hitnim situacijama i javnim nesrećama.
U kontekstu prirodnih katastrofa, pandemija ili drugih hitnih zdravstvenih situacija, potreba za trenutnim djelovanjem postaje imperativ. U tim trenucima brzina i učinkovitost postaju ključni za spašavanje života i smanjenje štete.
Vrijedno je spomenuti da agilnost nije jedina razlika u izravnoj kupnji. Također može postati veliki saveznik u jačanju lokalnog gospodarstva, posebno za mala i srednja poduzeća.
Međutim, važno je naglasiti da korištenje izravne nabave zahtijeva odgovornost i etiku javnih menadžera. Agilnost se ne može pomiješati s nedostatkom transparentnosti ili mogućnosti za neprikladne prakse .
Naprotiv, upravo u ovakvim situacijama treba pojačati odgovornost u korištenju sredstava i dužnu odgovornost.
Uostalom, upravo u kombinaciji odgovornosti, transparentnosti i brzine leži put do učinkovitije javne uprave koja istinski zadovoljava potrebe stanovništva.
Licitirajte sigurno i brzo s portalom
Slučajevi u kojima dolazi do izravne kupnje u novom zakonu o nadmetanju
Kao što smo već vidjeli, za ugovaranje robe, usluga ili inženjerskih radova potrebno je provesti postupak nadmetanja.
Međutim, zakonodavstvo predviđa neke situacije u kojima je moguće Lista brojeva mobilnih telefona odustati od postupka nadmetanja ili ga učiniti neprovedivim. Ova izuzeća nastoje pojednostaviti proces zapošljavanja u određenim situacijama, ali važno je razumjeti njihove razlike i ograničenja.

Izuzeće od nadmetanja omogućuje javnom tijelu da provodi izravno ugovaranje bez potrebe za provođenjem formalnog postupka nadmetanja. To se događa kada je nadmetanje neizvedivo ili nepotrebno za ugovaranje.
Situacije u kojima može doći do izuzeća od nadmetanja definirane su u članku 75. 14.133/21 i uključuju: ugovore male vrijednosti, hitne slučajeve , javne nesreće, rat, kada je konkurencija neizvediva, između nekoliko drugih.
Neprovedivost nadmetanja nastaje kada čak i ako postoji želja za ugovaranjem, ne postoji mogućnost konkurencije između dobavljača ili pružatelja usluga.
To se događa kada su proizvod ili usluga jedinstveni, specifični ili imaju jedinstvene karakteristike koje konkurenciju čine neodrživom.
Primjer neuvjeta je angažiranje poznatog umjetnika za određeni događaj, jer je umjetnikova prezentacija jedinstvena i nema drugih dobavljača koji mogu ponuditi isto iskustvo.
Uz otkaz i neizvršivost, postoji i mogućnost usmenog ugovaranja.
Za kupnje u vrijednosti do 11.441,66 R$, javna uprava može odlučiti izvršiti usmeni ugovor, bez potrebe za procedurom, radi jednostavnijih ekonomskih odnosa. Pogledajmo što kaže zakon: § 2. Usmeni ugovor s Upravom je ništavan, osim za male kupnje ili pružanje usluga promptnog plaćanja, što znači one čija vrijednost ne prelazi 11.981,20 R$.
Ovom mjerom želi se ubrzati nabava jednostavnih dobara ili usluga, poput uredskog materijala.
Također valja istaknuti da je 14.133/21 proširena mogućnost nadmetanja, čime je omogućeno provođenje postupaka nabave u elektroničkom obliku.
Digitalna transformacija javne nabave donijela je nekoliko prednosti izravnom ugovaranju, poput automatizacije ponavljajućih manuelnih procesa, što omogućuje uštedu vremena, osim što omogućuje veću transparentnost praćenja korištenja javnih resursa.
Međutim, pri provedbi bilo koje vrste izravnog ugovaranja bitno je da tijela javne vlasti vode računa o pravednosti i učinkovitosti korištenja javnih sredstava. Neke važne mjere uključuju:
1- Istraživanje cijena: provedite istraživanje cijena kako biste provjerili kompatibilnost vrijednosti s tržištem i osigurali da je cijena poštena i razumna.
2- Pravno obrazloženje: Mora postojati čvrsto i dobro utemeljeno opravdanje za odabir izravnog zapošljavanja, uz objašnjenje razloga za otkaz ili neprovedivost.
3- Formalizacija procesa: Zabilježite cijeli proces, osiguravajući transparentnost i sljedivost radnji.
4- Javnost: Objavite akte o izuzeću ili neprovedivosti u Narodnim novinama ili odgovarajućim sredstvima priopćavanja.
5- Ekskluzivnost i posebnost: U slučajevima neprovedivosti, dokažite da je predmet jedinstven i da je izbor opravdan.
6- Unutarnja kontrola: Osigurati nadzor unutarnje kontrole radi ocjene zakonitosti i pravilnosti akata.
Izravno kupujte u svom gradu prema novom zakonu o nadmetanju
Sada kada znate o razlikama između situacija koje ne zahtijevaju proces nadmetanja, vrijeme je da sva stečena znanja primijenite u praksi!
Imajte na umu da je korištenje ovih izuzeća samo za posebne slučajeve definirane u zakonodavstvu, stoga je potrebno obratiti pozornost na detalje propisa kako bi se osiguralo da ne dođe do kvara.
Imajući na umu važnost prilagodbe, Portal je već usklađen s novim Zakonom o nadmetanju i redovito promovira besplatnu obuku.
Ako želite dublje proniknuti u temu, Portal svaki tjedan ugošćuje Conexão Portal, niz života usmjerenih na ekosustav javne nabave, s gostima koji su autoriteti.
Za vas smo odvojili uživo s pravnim odvjetnikom Udruge općina Goiana, dr. Guilherme Mota, gdje objašnjava slučajeve izuzeća od nadmetanja u skladu s novim Zakonom o natječaju (14.133/21).